وی با اشاره به اینکه با در اختیار داشتن این هواپیماها پرواز از ایران بدون توقف به سراسر جهان انجام میگیرد و درباره قرارداد دیگر اظهار داشت: 20 هواپیمای «جت ملخی» نیز که میتواند تمام فرودگاههای کوچک و متوسط ایران را پوشش دهد در اختیار ایران قرار میگیرد که در مجموع 138 هواپیما می شود.
آخوندی هواپیماهای واگذار شده به ایران در قراردادهای مذکور را بیش از کل صندلیهای موجود پروازی ایران برشمرد و گفت: ظرفیت ناوگان هوایی کشور در پی این قراردادها دو برابر میشود.
وی با اشاره به آغاز اجرای قرارداد از سال 2016 خاطرنشان کرد: این واگذاری به تدریج و به صورت اجازه به شرط تملیک در اختیار ایران قرار میگیرد و ابتداً نیز از هواپیماهای کوچکتر آغاز میشود که پس از 3 سال اجازه به شرط تملیک در اختیار ایران قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: منبع مالی این قرارداد توسط ایرباس تامین میشود که 15 درصد را خود و 85 را از دیگر منابع اروپایی تامین میکند.
وی با تاکید بر اینکه ایران برای این هواپیماها هیچ تضمین مالی نداده است گفت: مبالغ هواپیماها از محل عملیات خود آنها تامین خواهد شد و نه بانک مرکزی و نه وزارت اقتصاد هیچ گونه تضمینی در این باره نداده است.
آخوندی قرارداد امضا شده میان ایران و شرکت ایرباس را در پیش و پس از انقلاب بی سابقه خواند و در ادامه با اشاره به امضای 3 یادداشت تفاهم دیگر با طرف فرانسوی گفت: با افتتاح دو ترمینال در فرودگاه امام خمینی (ره) ترمینال موجود با هدف افزایش ظرفیت به اندازه 12 میلیون مسافر در سال مورد نوسازی قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی از آغاز به ساخت همزمان ترمینال ایران شهر خبر داد و اظهار داشت: ترمینال ایران شهر پس از افتتاح ظرفیت جا به جایی 30 میلیون مسافر را در سال دارد و امیدورایم بتوانیم ظرفیت انتقال فرودگاه امام را به 45 میلیون رسانده و تبدیل به «هاب» منطقه بشویم.
آخوندی همچنین گفت: یادداشت تفاهمی برای نوسازی فرودگاه مشهد برقرار شده که 4.5 میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه مشهد افزوده است، به دنبال آن هستیم که عملیات گسترده بینالمللی از فرودگاه مشهد به اقصی نقاط دنیا انجام شود، همچنین یادداشت تفاهمی برای توسعه و گسترش فرودگاه اصفهان انجام شده تا این فرودگاه با توجه به اینکه اصفهان یک مرکز گردشگری در ایران است، به یک فرودگاه بینالمللی تبدیل شود.
وی افزود: 4 فرودگاه دیگر هم برای توسعه و بهسازی کامل در دست انجام است که امیدواریم هر چه سریعتر این اقدام صورت گیرد، از سال 83 تاکنون 10 است که سیستم ناوبری هواپیمای ایران نوسازی نشده است، اما بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته این اقدام قرار است با اعتبار 250 میلیون دلاری انجام شود، امیدواریم بتوانیم این ادعا که بهترین دالان عبور هوایی «جمهوری اسلامی ایران» است را با نوسازی فرودگاههایمان برای جهانیان به اثبات برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نوسازی زیرساختهای فرودگاهی از دیگر برنامههای وزارت راه است، همزمان با این موضوع اتفاقی که در حال انجام است اینکه مذاکراتی با شرکتهای هواپیمایی برای خرید هواپیما انجام دادهایم. در حال حاضر 256 هواپیما در کشور داریم که 150 فروند با عمر حدود 20 سال فعال هستند و 100 فروند هم زمینگیر هستند، 54 فرودگاه در کشور داریم اما 80 درصد پروازها از 8 فرودگاه انجام میشود و 46 فرودگاه ایران با ظرفیت بسیار پایین فعالیت میکنند که وضعیت نامناسب سیستم هوانوردی کشور را نشان میدهد و دلیل آن هم عدم تعادل جغرافیایی در ایران و عدم توجه به مناطق محروم است.
آخوندی با اشاره به وضعیت حمل و نقل در ایران، گفت: همه میدانند جمهوری اسلامی ایران مرکز تعادل منطقه است، برخی قدرتهای بزرگ و برخی بیتدبیریهای داخلی موجب شدند به صورت تصنعی این مرکز تعادل را بیرون ببرند، ایران که امروز باید مرکز هاب هوایی باشد، متإسفانه نیست، اگر بحث جاده ابریشم را بیش از 2 هزار سال در کشور داشتیم، به شکل تصادفی نبوده بلکه ایران چهارراه ارتباطی بوده است، چه شرق و غرب و چه شمال و جنوب.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید تبدیل به هابهوایی منطقه شود، تصریح کرد: هدفی که انتخاب کردیم بازگشت مرکز تعادل به ایران است چه زمینی، چه هوایی و چه دریایی؛ چرا باید جنوب خلیجفارس یا شمال غربی ایران امروز تبدیل به هابهوایی منطقه شوند. دخالت قدرتهای بزرگ در شرایط منطقه یکی از علل این موضوع است و ما به دنبال بازگشت نقطه تعادل به مرکز ثقل آن هستیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قراردادهای خرید هواپیماها درازمدت هستند، 8 سال دوره تحویل ایرباس به ایران طول میکشد و 8 سال دوره بازگشت خرید، دنیا امروز پذیرفته که با ما قرارداد 16 ساله ببندد، قرارداد نوسازی فرودگاه امامخمینی (ره) دارای دوره بازپرداخت حداقل 20 ساله است و این مدتزمان طول میکشد، قراردادهای منعقد شده بیش از قراردادهای تجاری است و این تغییر نگرش جهان به کل اقتصاد ایران را نشان میدهد و باید افتخار کنیم چنین اتفاقی در حال رخ دادن است، این دستاورد بزرگ دولت یازدهم و البته اجرای برجام است و دنیا پذیرفته که کمترین ریسک در ایران است.
وی عنوان کرد: آنچه که ما در پی آن هستیم این است که در سطح منطقه و جهان بتوانیم رقابت کنیم و سهم ایران را در بازار جهانی افزایش دهیم، برآورد سازمان هواپیمایی کشور این است که از سال 90 تا 93 بیش از 12 میلیارد دلار ایرانیان از شرکتهای هواپیمایی خارجی فقط بلیت خریدند، برآورد شرکت هما این است که ایرانیان حدود 4 میلیارد دلار برای پرواز به خارج، از شرکتهای خارجی بلیت خریداری میکنند در حالی که سهم ایرانایر 4.6 میلیون دلار است، بنابراین لازم است سهم ایران از این زنجیره جهانی و ارزش افزوده جهان را افزایش دهیم تا ایرانیان برای پرواز به سایر کشورها، به شرکتهای خارجی متوسل نشوند.
آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای 12 فروند هواپیما A380 پرواز داریم که یک غرور ملی محسوب میشود، تصریح کرد: متاسفانه با یکسری گزافهگویی و شعار سهم پروازهایمان را به ترکیه یا سایر کشورها دادهایم که نشاندهنده وضعیت نابسامان هواپیمایی ایران است، طی 4 سال گذشته متإسفانه 12 میلیارد دلار ارز جمهوری اسلامی ایران به شرکتهای خارجی هواپیمایی ایرانی داده شده است، این وضعیت باید سامان یابد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین تإکید کرد: کافی است 40 درصد از این رقم به داخل کشور بازگردد تا ببینید چقدر اشتغال در کشور ایجاد میشود، تمام تلاش ما این است که فرودگاههای ایران فعال شوند، با خرید هواپیماهای ATR تمام فرودگاههای کشور را فعال خواهیم کرد. به دنبال آن هستیم که با قراردادهای جدید حمل و نقل هوایی ناوگانی مخصوص مناطق محروم و فرودگاههای درجه 2 ایجاد کنیم تا انشاءالله کل ناوگان هوایی کشور توسعه یابد.
وی اضافه کرد: اگر به دنبال توسعه مناطق محروم کشور هستیم، سریعترین و ارزانترین راه، توسعه صنعت هوانوردی کشور است. به دنبال آن هستیم که ایران را به 5 الی 6 منطقه تقسیم کنیم تا سیستم هوانوردی گسترده در کشور ایجاد شود، قرارداد برای ATR عمدتاً یک شبکه هوانوردی برای توسعه کشور است و برنامه ما نوسازی 500 هواپیما در ایران است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به دنبال تشکیل یک شرکت کمپانی ملی هستیم، تصریح کرد: شرکت لیزینگ هواپیمایی محدودیتش این است که 200 هواپیما اضافه کند و در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دهد، ATR و ایرباس را تشویق کردیم که از صندوق توسعه ملی به آنان تسهیلات خواهیم داد تا برای توسعه شرکتهای خصوصی اختصاص دهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرباس بستهایم که مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال تمامی هواپیماها در تهران انجام شود و پیشنویس این قرارداد را امضا کردهایم.
آخوندی در پایان گفت: از تعلیق تحریمها 2 هفته گذشته است، تصور اینکه همه اجزای قرارداد 10.5 میلیارد دلاری تدوین و نهایی شود، گزافهگویی است. این امر بسیار طبیعی است که برای قراردادهای بزرگ در ابتدا یک پیشنویس قرارداد را امضا میکنند و سپس مراحل آن طی میشود.